Etichete

, , , , , , , , , ,

Conferință de presă susţinută de Victor Ponta, premierul României si preşedintele PSD – BPN

Transcriere

Victor-Ponta2Bună ziua! Foarte pe scurt şi apoi vă răspund la întrebări, dacă există întrebări: astăzi în şedinţa conducerii Partidului Social Democrat am discutat în special despre organizarea Congresului Partidului Social Democrat. Ştiţi foarte bine datele de 19 şi 20 aprilie. În cadrul Congresului se va alege conducerea partidului pentru următorii ani şi se vor dezbate programul politic al Partidului Social Democrat, strategia noastră pentru următorii ani. De asemenea, vor fi dezbaterile pe tematici legate, evident, de educaţie, sănătate, agricultură, mediu, tot ceea ce are în mod obişnuit Partidul Social Democrat în program. Practic, detaliile tehnice le-am aprobat de principiu, urmând să le prezentăm Comitetului Executiv al partidului şi să fie validate pentru Congresul din 19-20.

De asemenea, mi-am informat colegii asupra problemelor care ţin de guvernare şi de activitatea Parlamentului. În ceea ce priveşte guvernarea, angajarea răspunderii Guvernului pentru Legea Retrocedării Proprietăţilor, situaţiile atât economice, cât şi cele din principalele domenii, educaţie, sănătate, iar în Parlament, cu reprezentanţii noştri în birourile permanente, am stabilit ceea ce ţine de adoptarea miercuri a modificărilor solicitate de Curtea Constituţională la Statutul parlamentarilor, deci poimâine se vor vota exact aşa cum au fost prevăzute de către Curtea Constituţională, iar săptămâna viitoare vor fi votaţi în Camera Deputaţilor, respectiv în Senat, viitorii judecători la Curtea Constituţională şi ne-am exprimat sprijinul din partea grupurilor parlamentare pentru candidaţii deja anunţaţi, doamna judecător Pivniceru şi domnul Valer Dorneanu.

Acestea au fost principalele subiecte. Dacă e ceva ce mi-a scăpat mie sau prezintă interes pentru dumneavoastră, sunt gata să vă răspund. Vă promit că răspund la toate întrebările, cu condiţia să mă-ntrebaţi pe rând!

Întrebare: Aş vrea să vă întreb, pentru că sunt declaraţii contradictorii cu privire la revenirea domnului Năstase nu în politică, ci în PSD, dacă din punct de vedere juridic, în primul rând, ar putea să revină şi cât de repede ar putea să revină în partid?

Victor Ponta: După cum prevede legea partidelor politice.

Întrebare: Adică?

Victor Ponta: O s-o studiez şi eu mai bine ca să vă spun exact care sunt interdicţiile şi, în primul rând, după cum se decide şi în hotărârea judecătoarelor.

Întrebare: În privinţa statutului?

Victor Ponta: Statutul Partidului Social Democrat nu poate decât să respecte legea partidelor.

Întrebare: În privinţa funcţie de preşedinte al Consiliului Naţional au fost foarte mulţi lideri ai partidului care au spus că ar trebui ca această funcţie să fie păstrată pentru domnul Năstase.

Victor Ponta: În frunte cu mine!

Întrebare: Ce înseamnă acest lucru?

Victor Ponta: Înseamnă că la reuniunea Consiliului Naţional, pentru că întotdeauna Congresul este precedat de reuniunea Consiliului, nu se va alege nicio persoană pentru funcţia de preşedinte al Consiliului Naţional.

Întrebare: Există în PSD disponibilitatea de a face o derogare pentru domnul Năstase?

Victor Ponta: La ce vă referiţi?

Întrebare: Există o derogare de la legea partidelor politice, de la statut, eventual?

Victor Ponta: Nu. Noi nu putem face derogări de la lege în partide! Putem să adoptăm decizii politice, iar decizia de a păstra vacantă funcţia de preşedinte al Consiliului Naţional este o decizie politică. Nimeni nu ne poate obliga să organizăm alegeri sau să o ocupăm în vreun fel. Altfel, derogări nu poate face un partid – derogare de la legea partidelor.

Întrebare: Legea nu prevede sancţiuni, prevede că nu pot fi puşi în funcţie cei care au suferit condamnări.

Victor Ponta: O să ne uităm, dar, încă o dată, toate aceste lucruri – de ce poate nu a fost un punct de vedere foarte clar şi foarte ferm – eu personal vreau să le discut cu domnul Adrian Năstase. Primul lucru pe care mi-l doresc e ca astăzi să fie liber, să fie alături de familie, după aceea, în mod sigur, voi discuta cu domnia-sa şi numai după ce discutăm pot să vă spun ce decizie politică luăm. Nicio decizie politică nu o să poată să fie luată împotriva prevederilor legale sau ale unei hotărâri judecătoreşti. Dar de aceea am fost mai puţin precis în ceea ce priveşte rolul domnului Năstase în PSD, pentru că trebuie să discut chiar cu domnia-sa, în primul rând!

Întrebare: Aţi discutat în toată această perioadă cu domnul Năstase?

Victor Ponta: Nu, nu am fost. Aţi fi aflat, în mod sigur, dacă aş fi fost în vizită! Însă colegi ai mei au fost şi foarte bine au făcut.

Întrebare: Hotărârea judecătorească se referă la funcţii publice, la numirea în funcţii publice. Funcţia de preşedinte al Consiliului Naţional ar putea să revină domnului Năstase?

Victor Ponta: Puneţi o întrebare la care nu ştiu să vă răspund în acest moment. După ce discut cu domnia-sa, o să vedem şi partea juridică. Repet, ceea ce este important din punct de vedere politic este faptul că am respectat, domnia-sa şi noi toţi, deciziile instanţelor judecătoreşti, dar, din punct de vedere politic, domnul Năstase este întotdeauna considerat o personalitate importantă pentru PSD şi nimeni din PSD nici nu s-a dezis, nici nu s-a ruşinat cu domnul Năstase.

Întrebare: Din punct de vedere al imaginii partidului, consideraţi că revenirea domniei-sale va aduce beneficii?

Victor Ponta: Eu ştiu ce este drept şi corect să facem şi asta am făcut până acum. Dacă va aduce beneficii sau deservicii, ăsta-i un lucru pe care îl apreciază mai departe, sigur, analiştii, sondajele de opinie. Deocamdată eu pot să spun că nu cred că a fost vreodată un secret poziţia mea sau poziţia noastră faţă de domnul Năstase în toată această perioadă. Or, dacă mă uit şi astăzi pe ultimul sondaj de opinie, Partidul Social Democrat la 40% intenţie de vot este un partid apreciat, să zic, de către electorat. N-a fost ceva ce-am ascuns până acum, totdeauna am avut aceeaşi poziţie.

Întrebare: După plecarea doamnei Pivniceru din Guvern, vă veţi asuma interimatul sau va exista imediat o numire din partea liberalilor?

Victor Ponta: O să discut cu domnul Antonescu, pentru că, ştiţi foarte bine că în situaţia componenţei Guvernului decizia îmi aparţine mie, dar întotdeauna m-am consultat cu domnul Antonescu.

Întrebare: Înseamnă că noi propuneri pentru Parchetul General şi DNA se vor consuma abia sub noua formulă de ministru al Justiţiei?

Victor Ponta: E posibil. E posibil.

Întrebare: Dacă veţi fi interimar, veţi demara procedurile sau le veţi continua?

Victor Ponta: Deci dacă doamna Pivniceru va fi votată la Curtea Constituţională, dacă după ce va fi votată va părăsi funcţia de ministru, dacă după ce va părăsi funcţia de ministru… nu-s cam mulţi de „dacă”? Staţi un pic, că mai avem! Săptămâna viitoare probabil că e votul în Parlament şi după aceea mai reducem un „dacă”.

Întrebare: Aveţi emoţii cu privire la acest vot? Sunteţi majoritatea!

Victor Ponta: Nu, nu am emoţii, dar nici nu pot să anticipez ceea ce se va întâmpla la Parlament.

Întrebare: Deci la sfârşitul lui aprilie intraţi în formula de nou ministru, când expiră mandatul?

Victor Ponta: Probabil după votul Parlamentului vom analiza situaţia.

Întrebare: Doamna Udrea spunea că…

Victor Ponta: Bun, un subiect mai vesel, că au fost subiecte mai serioase până acum! Să vorbim despre doamna Udrea!

Întrebare: …la prezidenţiale veţi candida dumneavoastră şi domnul Tăriceanu.

Victor Ponta: E posibil. Dar nu în 2014!

Întrebare: Deci excludeţi o candidatură în 2014?

Victor Ponta: Bănuiesc că doamna Udrea, deşi e o persoană cu o forţă de persuasiune extraordinară, nu va reuşi să mă convingă asupra unui lucru de care eu sunt foarte convins. Nu, nu candidez în 2014, iar candidatul USL este domnul Antonescu. Mă rog, dacă îi ajută cu ceva pe cei din PDL, că văd că tot… eu ştiu că şi înainte de alegeri au trăit în fiecare zi cu acest drog, că se rupe USL-ul. Unul din marii lor ideologi ştiţi că a anunţat că nu ne apucă toamna, că nu ne-apucă primăvara, că ne certăm după alegerile locale, că ne certăm după alegerile generale… dacă asta-i ajută cu ceva pe cei de la PDL, e dreptul lor să trăiască în ce iluzie vor. Ceea ce pot să vă spun la modul cel mai serios şi cel mai direct este faptul că după câştigarea alegerilor avem o datorie faţă de cei care ne-au votat sub formula USL, nu ne-au votat sub formula PSD sau formula PNL, sub formula USL ne-au votat, ne-au votat şi, până la urmă, apreciind această înţelegere prietenească între doi oameni politici, lucru care e destul de rar, faptul că eu îmi voi asuma funcţia de şef al Guvernului, iar domnul Antonescu candidatura pentru funcţia de preşedinte şi că până în această zi nu a existat niciun moment şi niciun motiv pentru care ceea ce oamenii au votat şi ceea ce am avut ca înţelegere cu domnul Antonescu să se schimbe în vreun fel. Dar, repet, faptul că cei de la PDL se ţin în viaţă pe această iluzie nu i-a ajutat foarte mult până acum, dar nu-i nimic nou.

Întrebare: Domnule preşedinte, după ce Adrian Năstase va primi o sentinţă favorabilă şi va fi eliberat, îl veţi invita să facă parte din conducerea PSD-ului, chiar dacă legal încă nu sunt problemele rezolvate?

Victor Ponta: Am cam răspuns la această întrebare. O să discut cu domnia-sa, nu ştiu, bănuiesc că – bănuiesc! – un singur lucru, că primul lucru pe care şi-l doreşte domnul Năstase este să fie liber, să fie alături de familie. După aceea, absolut sigur, mă voi vedea cu domnia-sa, cum mă vedeam de altfel foarte des şi înainte, şi după aceea vă vom anunţa care va fi implicarea domniei-sale. Nu pot să vorbesc în numele domnului Năstase şi cred că acum primul pas şi cel mai important este decizia instanţei de astăzi.

Întrebare: Pe site-ul Ministerului Economiei a fost pusă acea ordonanţă cu ajutoarele sociale, pentru protecţia socială.

Victor Ponta: E foarte bună!

Întrebare: Deci de data asta ministrul Economiei va susţine acel proiect?

Victor Ponta: N-am văzut ce este pe site-ul ministerului, că nu reuşesc să mă uit pe toate site-urile. Ştiu un singur lucru, că şi atunci, de altfel, am precizat foarte clar că un anumit sistem de protecţie, adoptat, dacă nu mă-nşel, în 2006, nu?, prelungit după aceea în 2009, trebuie prelungit în continuare şi e foarte bun, ba mai mult, poate cu această ocazie nu doar prelungim acel sistem, ci găsim nişte soluţii juridice – am cerut Ministerului Economiei şi Ministerului Justiţiei să vedem dacă putem găsi nişte soluţii juridice care să preîntâmpine situaţia absolut revoltătoare de la Mechel, unde statul n-are absolut nicio posibilitate să intervină direct, dar unde o companie privată trebuie să fie obligată, într-un fel sau altul, sau să existe o responsabilitate chiar penală pentru conducătorii unei societăţi private care nu respectă nişte obligaţii, pentru că eu înţeleg nemulţumirea şi suferinţa şi nedreptatea care li se face celor de la Câmpia Turzii sau altora, însă în acest moment pe legislaţia actuală, fiind vorba de o societate privată 100%, Guvernul nu are dreptul să intervină, şi atunci poate cu această ocazie o să găsim şi o soluţie juridică care, sigur, să fie şi constituţională în acelaşi timp, că vorbim de proprietate privată, prin care să existe o responsabilitate mai mare din partea conducătorilor instituţiilor private, societăţilor private în ceea ce priveşte protecţia angajaţilor.

Întrebare: Am văzut că aţi avut în atenţia Biroului Permanent şi propunerea ministrului Nicolăescu de reorganizare, restructurare a Caselor de Sănătate şi Asigurări. Cum au primit colegii dumneavoastră această lege?

Victor Ponta: Ideea de a merge mai departe cu reforma în sănătate e un lucru pe care îl susţin. Şi, din punctul acesta de vedere, domnul Nicolăescu are sprijinul meu. Însă lucrurile trebuie discutate cu toţi cei implicaţi, fie că vorbim de direcţiile de sănătate publică, eu personal sunt de acord şi cred că e un lucru bun să treacă la autorităţile locale şi asta am discutat cu colegii mei, preşedinţi de consilii judeţene. Casa Naţională continuă să existe şi va continua, pentru că nu avem un alt sistem care să funcţioneze. Fără Casa Naţională şi fără case organizate într-un mod în care să fie mai puţină birocraţie şi un acces direct… La fel, trebuie discutat despre sistemul de intervenţii, ambulanţe. Colegii mei spuneau că sistemul de ambulanţă poate foarte bine să treacă tot la autorităţile locale odată cu direcţiile de sănătate publică. De altfel, au trecut spitalele, deci ar avea un sens şi o logică. E un gen de reformă pe care trebuie, în primul rând, să o explicăm foarte bine – şi aici şi ministrul, şi preşedintele Casei Naţionale, şi toţi ceilalţi trebuie să explice oamenilor ce vrem să facem, nu doar să îi anunţăm că de mâine se întâmplă ceva. Sănătatea este un domeniu mult prea sensibil ca să faci lucrurile fără să le explici înainte. În al doilea rând, trebuie văzuţi exact paşii prin care se continuă reforma. Nu vorbesc despre detalii pentru că nu acesta e rolul meu, însă, repet, reforma, da, trebuie să continuăm în sănătate cu reforma şi trebuie să luăm fiecare element în parte şi să-l gândim foarte bine, să-l explicăm, să-l discutăm cu toţi cei implicaţi – vorbesc de medici, vorbesc de sindicate, vorbesc de autorităţi locale, vorbesc de pacienţi, de asociaţiile de pacienţi, în aşa fel încât intenţiile bune să se şi materializeze şi să fie înţelese, că altfel degeaba ai intenţii bune dacă nu le explici bine şi nu e de acord şi pacientul. Aşa e în sănătate, dacă vrei să-l operezi, dar pacientul nu vrea, e aproape sigur că operaţia va eşua. Dar altfel, ideea de a continua un proces de restructurare şi de reformă în sănătate e o idee pe care o susţin şi pe care, până la urmă, o susţine toată lumea. Important e cum să facem lucrul acesta.

Mulţumesc, o zi bună!

 

 

Biroul de Presă al PSD

presa@psd.ro