Etichete

, , ,

Declaraţii
de presă susţinute de Victor Ponta, premierul României şi preşedintele PSD – BPN

Transcriere

Am venit acum să discut cu grupurile noastre parlamentare, în primul rând să le mulţumesc pentru sprijinul – pentru că e vorba aici de un efort comun al Guvernului şi al Parlamentului – pentru a soluţiona problema retrocedărilor. M-am bucurat foarte tare că, aţi văzut, şi Curtea Constituţională a considerat că legea respectă Constituţia. Asta înseamnă că putem în perioada imediat următoare nu doar să transmitem la Strasbourg, la CEDO, legea, ci putem să începem să o aplicăm cât mai corect, cât mai bine. În al doilea rând, avem câteva priorităţi pe care le discutăm şi cu parlamentarii noştri. La ora 16 o să avem şi USL, legat de Constituţie, legat de Legea Electorală, de proiectele economice ale Guvernului, pentru că, practic, acum terminând şi cu legea retrocedărilor, şi cu toate celelalte lucruri, 95% din eforturile Guvernului vreau să se îndrepte numai şi numai spre proiectele economice, multe dintre ele rămase în aşteptare de foarte mulţi ani sau blocate în diverse feluri. Nu în ultimul rând, dacă mă întrebaţi despre acea taxă de solidaritate, nu în decembrie, cred că în ianuarie am discutat-o inclusiv cu cei de la FMI. Când o să avem o decizie vă anunţăm.

Întrebare: Va fi vizat şi mediul privat?

Victor Ponta: A fost o discuţie apropo de faptul că ar fi constituţional sau neconstituţional. Or, atâta timp cât salariile – a spus Curtea Constituţională – au fost tăiate doar la bugetari, că doar n-am tăiat salariile la privaţi, la fel ar fi în continuare. De fapt, problema principală aici este cât de mare este diferenţa între cel mai mare venit din zona bugetară sau mai ales din zona companiilor şi a autorităţilor care sunt majoritar de stat şi cel mai mic venit în aceeaşi zonă, şi acolo evident că între 18-20000 de lei lunar şi 800 de lei lunar e mult prea mare diferenţa. Despre asta discutăm. O să căutăm, avem timpul necesar să gândim o soluţie de echilibrare.

Întrebare: Deci în continuare luaţi în calcul ca oamenii din mediul privat să fie suprataxaţi, nu?

Victor Ponta: Credeam că m-aţi înţeles foarte bine. Dacă nu m-aţi înţeles, mai spun o dată: nu! Nu e clar? S-a înţeles şi la „Antena 3″? Vreau să se înţeleagă la „Antena 3”: nu! E clar acum? Bine, eu sunt convins că n-o să fie clar, dar o să mă mai întrebaţi şi o să mai zic o dată!

Întrebare: În legătură cu angajările de la stat, e vorba de această paritate unu la unu. Vreau să vă întreb dacă această măsură a fost discutată cu FMI în prealabil.

Victor Ponta: Nu, o s-o discutăm cu cei de la FMI. Ideea este că nu poate fi luată această decizie la care eu ţin foarte mult decât în paralel cu desfiinţarea tuturor posturilor neocupate în acest moment, pentru că să şi ocupăm toate posturile neocupate, blocate, şi să şi dăm drumul la unu la unu ne-ar duce la o creştere în sectorul bugetar pe care nu putem s-o susţinem din punct de vedere financiar. În schimb, dacă desfiinţăm posturile neocupate, înseamnă că o să avem mai puţini şefi. De ce sunt ţinute posturile neocupate? Că nu poţi să fii şef decât dacă ai 15 sau 20 în subordine, din care 5 sunt cu adevărat şi 10 sunt pe hârtie. Asta e, mai desfiinţăm din şefi! Dar după aceea, în special la sănătate şi la educaţie, îţi pleacă un angajat, poţi să angajezi imediat pe cineva în loc.

Întrebare: Spuneaţi că acum e vremea să luaţi măsuri economice. Ne puteţi spune la ce vă gândiţi?

Victor Ponta: Nu acum e vremea, a fost tot timpul. Acum putem să ne canalizăm toate eforturile în acest sens. Deci mă refer la toate acele mari proiecte economice care sunt blocate de foarte mulţi ani, pentru că România a fost totdeauna ţara în care ţi se explică de ce nu se poate. Or, eu vreau sub guvernarea noastră să fie ţara în care explicăm cum se poate. În rest, există o mie de „doctori” în România, am folosit ghilimele, da?, la titlul de „doctor” care îţi explică foarte doct orice vrei să propui, în special în zona economică, de ce nu se poate! Că nu se poate, că nu-i aşa, că nu-i prea liberal sau e prea nu ştiu cum! Or, Rompetrolul, haideţi, că e cel mai proaspăt, da?, de săptămâna trecută am trimis proiectul de lege. Din 2006 ni se tot explică cum nu se poate, până am ajuns cu rafinăria de la Rompetrol să ne trezim că suntem aproape de a intra în insolvenţă şi de a pierde tot acolo, nu 200 de milioane, cât primim pe acţiunile noastre, ci de a pierde tot şi de a închide una din marile investiţii şi de a rata oportunitatea de a avea în România o poartă de intrare în Europa pentru investiţiile din Kazahstan. Am luat decizia. Sigur că vor fi 1000 de „doctori” care o să ne spună că dacă erau ei luau 700, 1000 – întrebarea mea este de ce nu au luat până acum, dacă sunt aşa deştepţi? Pe mine mă interesează să deblocăm. La fel, chestia pe care o s-o discutăm astăzi despre sursele de energie: vrem să avem gaz, în primul rând să nu mai importăm din Rusia, vrem să-l avem mai ieftin şi vrem să facem şi industria românească competitivă şi, sigur, şi cheltuielile pentru populaţie mai mici? Atunci să avem gaz, dacă nu, dacă importăm din Rusia, o să fie scump! E foarte simplu! Inclusiv – cum e cu gazele de şist? Deocamdată, că am văzut că în special din zona Oradea, acolo, toată lumea se pricepe la gaze, deocamdată Romgazul exploatează de 20 de ani în Ardeal, în Transilvania, gaze prin această metodă şi nu s-a mai trezit nimeni, vreun senator de Oradea, să spună în ce pericol e. Deocamdată nu se pune problema decât de explorare, explorarea se face prin metode convenţionale, nu există absolut nicio temere pentru mediu. Dacă după patru-cinci ani şi după ce cheltuie cei care fac explorări – în Vaslui cheltuie vreo 300 de milioane numai anul acesta – dacă după aceea o să rezulte că avem resurse, peste cinci ani un guvern mai înţelept decât al meu va spune dacă stând pe gaze le şi folosim sau dacă continuăm să le importăm de la Gazprom, cum văd că se doreşte. Despre asta discut, despre faptul că având această majoritate, despre faptul că având stabilitate instituţională, despre faptul că în Parlament, din fericire, nu doar USL-ul, uitaţi-vă, avem un dialog foarte bun şi cu UDMR-ul, şi cu PP-DD-ul, oameni raţionali, oameni cu care nu neapărat suntem întotdeauna de acord, dar când au fost probleme importante – şi încă o dată vreau să spun – UDMR-ul şi PP-DD-ul, când a fost vorba de lucruri importante, am discutat la buget, n-au votat bugetul, dar au înţeles cum l-am construit, am discutat la legea retrocedărilor şi cu unii, şi cu alţii, am primit amendamente de la ei. Nu înseamnă că stau de vorbă cu Dan Diaconescu, n-am ce vorbi cu Dan Diaconescu, dar cu parlamentarii PP-DD am vorbit şi vorbesc şi colaborez în continuare. La fel cu UDMR-ul: o să merg, cred, săptămâna viitoare la Congresul UDMR-ului şi apreciez modul în care putem să colaborăm pentru ca România să meargă în direcţia bună. În rest, problemele-s de zi cu zi.

Întrebare: În toată această colaborare parlamentară există acum, am putea zice, mai degrabă informaţii pe surse decât certitudini că mai mulţi parlamentari de la PP-DD vor părăsi grupul parlamentar şi îşi vor face un grup al independenţilor care va colabora în mod particular cu PSD. Dumneavoastră aveţi cunoştinţă de negocieri la nivel parlamentar cu PP-DD şi în special cu domnul Radu Popa?

Victor Ponta: Acum, dacă v-aş spune că n-am cunoştinţă, n-aş spune adevărul şi n-aş vrea să fac lucrul ăsta. Sigur că am cunoştinţă. Da, am vorbit cu Radu Popa, am vorbit cu mulţi alţi parlamentari PP-DD. Repet, de la începutul sesiunii parlamentare, de mai multe ori, în prezenţa dumneavoastră, nu secret, am fost la grupul PP-DD şi am constatat oameni care chiar pot să ajute foarte mult ideile bune, nu neapărat să voteze cu PSD-ul sau cu Guvernul, dar au idei bune, şi în continuare eu cu parlamentarii PP-DD voi discuta. N-am ce să discut cu Dan Diaconescu, cunoaşteţi „prietenia” dintre noi!

Întrebare: Îi primiţi în rândurile PSD?

Victor Ponta: Nu am discutat aşa ceva, dar sunt dispus să colaborez cu ei pentru toate problemele importante pe care le au şi nu cred că toate ideile bune le are doar PSD-ul sau USL-ul, idei bune au venit şi de la ei, aşa cum au venit idei bune şi de la UDMR.

Întrebare: Surse susţin că ar urma să fie lansat un nou partid de centru-dreapta susţinut de preşedintele ţării.

Victor Ponta: Cu cât mai multe partide de centru, cu atât mai bine. Eu comentez de fiecare dată cu plăcere, văd că toată lumea vrea să candideze la prezidenţiale. Eu nu vreau, deci nu vreau. Cât mai mulţi candidaţi la prezidenţiale! Toată lumea vrea să fie de dreapta în România. Eu sunt de stânga. Cât mai mulţi de dreapta! Deci nu e nicio problemă din punctul ăsta de vedere, le urez tuturor succes. Deocamdată pentru mine singurul candidat viabil, în mod sigur, reprezentând şi dreapta, şi PSD-ul, e Crin Antonescu. Singurul partid de dreapta cu care am lucrat şi lucrăm e Partidul Naţional Liberal. Restul, că toţi vor să fie de dreapta şi toţi vor să fie preşedinţi, e democraţie şi stat de drept şi pot să încerce.

Întrebare: Legat de colaborarea cu PNL, există declaraţii ale ministrului Mişu Voicu care susţine…

Victor Ponta: Mihai. Mişu e între prieteni!

Întrebare: …că nu ar fi oportună introducerea în Constituţie a unor măsuri de confiscare a averii.

Victor Ponta: O să discutăm. N-am apucat să discutăm, că dacă apucam să discutăm îl informam şi pe Mişu Voicu că astăzi, când vorbim noi, dacă vrem să confiscăm o căruţă a celui care a mers cu căruţa să fure stâlpii de înaltă tensiune, n-avem voie, că aşa a spus Curtea Constituţională. Dacă astăzi vrem să-i luăm maşina unuia căruia i-am luat permisul de cinci ori şi a făcut şi accidente, nu putem! Dacă astăzi vrem să facem conexiunea cu Republica Moldova, să îngropăm conducta în pământ într-o lună, nu în doi ani, nu putem. Deci eu vorbesc de lucruri foarte concrete. Teoria, principiile imuabile sunt superbe, sunt sublime. Problema este că noi de ani de zile ne blocăm: uitaţi-vă, autostrada spre mare a stat doi ani după exproprieri, uitaţi-vă câte lucruri avem de rezolvat în fiecare zi şi, repet, România până acum a fost ţara celor care îţi explicau cum nu se poate. Eu vreau ca acest Guvern şi această majoritate să arate că în România se poate şi că toate lucrurile care au fost blocate până acum şi din lipsă de curaj sau din lipsă de inteligenţă pot fi deblocate, după care există decizii, facem sau nu facem. Până la urmă, şi la Constituţie, şi la proiectele economice, Rompetrolul, am auzit că nu ştiu cine era nemulţumit, foarte bine!, e nemulţumit, e în Parlament proiectul de lege, vine şi spune, „domnule, eu zic să facem altfel, eu zic să închidem Rompetrolul, să nu mai aducem un miliard din Kazahstan, că îl aduce Dan Diaconescu în pungă, că el a mai adus în pungă un miliard”. Sau participă şi cumpără el Rompetrolul! Orice se poate dacă vrei să faci glume proaste, dar dacă ai responsabilitatea şi ai oportunitatea extraordinară pentru România – în acest moment, România este într-o oportunitate extraordinară pentru faptul că este în această zonă, are stabilitate politică, are momentul favorabil de dezvoltare a energiei, a agriculturii, trebuie doar să avem curaj şi să nu ne mai ascundem după degete în fiecare zi de ce nu se poate. Dacă stai şi îi asculţi pe toţi de ce nu se poate, sigur, îi asculţi, dar până la urmă tot trebuie să faci, altfel nu mai facem nimic, plecăm toţi acasă şi stăm cum am stat şi până acum.

Întrebare: Sunteţi mulţumit de coplată în sănătate?

Victor Ponta: Nu ştiu cum a funcţionat, ideea cu coplata n-a fost să fie efectiv vorba de nişte bani, pentru că 10 lei nu reprezintă un buget semnificativ. Ideea a fost de a inocula la un moment dat un sistem în care e o sumă de servicii gratuite şi restul nu, pentru că altfel nu o să reuşim niciodată să reuşim să dezvoltăm, să modernizăm şi să facem sistemul de sănătate mai performant. Trebuie să facem această categorie între pachetul acela de bază, ce se primeşte gratuit de toată lumea, şi după aceea, în funcţie de venituri, care sunt lucrurile care trebuie plătite. Nu ştiu cum a funcţionat, cred că e şi mult prea devreme. Ah, că nu-i bine? Nu-i bine, am văzut cine zice că nu-i bine, cine zicea acum un an că de ce nu băgăm coplata. Eu m-am obişnuit cu chestia asta, cu Hopa Mitică din România, cine te critică cel mai tare că faci, după aceea te critică pentru că nu faci şi după aceea iar te critică de ce faci! Cred că a fost un lucru pe care trebuie să îl vedem ce înseamnă în practică şi, probabil, spre sfârşitul anului o să avem o evaluare corectă.

Întrebare: Cum poate fi modificat articolul 44, având în vedere să e nerevizuibil acest articol 44 privind dreptul la proprietate privată?

Victor Ponta: Păi, până la urmă, te duci la articolul care spune că e nerevizuibil şi îl revizuieşti! Important este dacă vrei, important este dacă există decizia politică şi asumată – vedeţi, dumneavoastră sunteţi din categoria celor care îmi explicaţi cum nu se poate, iar eu vă explic cum se poate: te duci la articolul care spune că nu e revizuibil articolul 44 şi îl revizuieşti pe ăla şi atunci e revizuibil şi 44! Dar nu asta e, cum nu se poate, eu vin şi vă spun doar că sunt lucruri concrete cu care ne întâlnim. V-am dat exemplu şi întrebaţi-l pe Radu Stroe: Poliţia Română ţine garaje întregi de maşini confiscate şi furate, că n-avem voie să le vindem, să le valorificăm, că-i dreptul de proprietate. Toată lumea din Europa care respectă dreptul de proprietate mult mai mult decât România le vinde, domnule, şi cu asta basta! Deci noi trăim în nişte situaţii absurde: dacă vreţi să nu vindem maşinile confiscate că nu ştiu cine v-a spus dumneavoastră că nu se poate revizui articolul 44, eu vreau să vă arăt că se poate. E un singur lucru: întrebarea este dacă există voinţă.

Întrebare: Aveţi idee de ce nu semnează preşedintele decretele de numire a procurorilor? E o problemă de procedură.

Victor Ponta: Nu ştiu. Cred că au fost trimise vineri seară târziu. Nu ştiu, o să vă anunţe preşedintele, pentru că trebuie să le semneze şi după aceea se publică în „Monitorul Oficial”.

Întrebare: În legătură cu proiectele de infrastructură, Dan Şova spunea că ar fi nevoie…

Victor Ponta: Tot în weekend?

Întrebare: Da! Ar fi nevoie de patru miliarde pentru reabilitarea drumurilor naţionale.

Victor Ponta: N-am urmărit ce a zis Dan Şova. O să mă văd cu el acum şi o să-l întreb.

Întrebare: Vă gândiţi la o rectificare bugetară?

Victor Ponta: Tot timpul mă gândesc la rectificări bugetare, dar să ştiţi că rectificarea bugetară nu înseamnă că mai tipărim nişte bani în spatele Guvernului. Rectificarea bugetară înseamnă să ai nişte venituri suplimentare, şi avem în acest moment, dar nu semnificativ, sau să iei dintr-o parte să pui în alta, asta înseamnă rectificare bugetară. Deci e simplu: oricine vrea mai mulţi bani îmi spune de unde să tai, că bani sub Guvern pe care să-i scoatem la rectificare nu îi avem decât dacă luăm 200 de milioane de la Rompetrol şi un miliard investiţii, decât dacă luăm taxe şi impozite de la investiţiile în energie, decât dacă… vedeţi? Dacă confiscăm şi vindem maşinile furate, dacă facem mai repede autostrada să nu ne mai coste exproprierile şi proiectarea mai mult decât autostrada. Ei, atunci o să fie mai mulţi bani, în mod sigur. Dacă nu se poate, n-o să fie mai mulţi bani. Eu cred că sunt.

Întrebare: Aţi tot vorbit de voinţă politică. Cui lipseşte această voinţă politică?

Victor Ponta: Nu, nu, avem această voinţă politică. Dar eu nu m-am plâns. A lipsit celor care au guvernat până anul trecut. Actuala majoritate are voinţă politică şi de aceea ne-am şi apucat să rezolvăm toate lucrurile astea. Există dorinţa de a discuta.

Întrebare: Şi la PNL? Veţi discuta aceasta problemă la şedinţa USL de astăzi?

Victor Ponta: Toate problemele le vom discuta.

Întrebare: Vă veţi implica şi în conflictul apărut între primarul general Sorin Oprescu şi cei doi primari de sector din PSD? Veţi media acest conflict?

Victor Ponta: Sigur că da. Sigur, cum să nu?

Întrebare: Miron Mitrea spunea că vede inutilă existenţa USL după alegerile prezidenţiale.

Victor Ponta: Sincer să fiu, atât de multe lucruri s-au întâmplat în week-end, încât n-am reuşit să le urmăresc pe toate. Eu m-am uitat la baschet, pentru că a fost finala EuroLigii, nu la ce a declarat fiecare dintre colegii mei. Discutăm când? După prezidenţiale. Ne vedem după prezidenţiale şi discutăm atunci! Mai e ceva urgent?

Întrebare: Nu chiar urgent, dar pomeneaţi de rectificarea bugetară.

Victor Ponta: După 1 iulie, n-ai voie să faci înainte.

Întrebare: Aţi putea da bani în plus şi pentru parlamentari, pentru că există o mare problemă financiară?

Victor Ponta: Nu. N-au bani din cauza mea? Şi atunci?

Întrebare: În clipa de faţă, România ar îndeplini acel criteriu al boardului FMI?

Victor Ponta: În clipa de faţă nu, trebuie să le îndeplinim în iunie, eu zic că până atunci avem şi rezultatul cu CFR Marfă.

Întrebare: Cât de aproape suntem de acele angajamente? 70%, 80%, cât mai avem?

Victor Ponta: E CFR Marfă cu care trebuie finalizată procedura, iar cu arieratele ne aflăm în direcţia bună. Transgazul s-a listat, deci la prior actions stăm destul de bine şi e important ca semnal.

Mersi!

20130514-234449.jpg